UNOF og NUSO
2020, visuell identitet, profileringsmateriell
Bakgrunn
De Unges Orkesterforbund (UNOF) er en landsomfattende organisasjon av og for barne- og ungdomsorkestre i Norge. UNOF har ca. 5000 medlemmer i alderen 2–26 år, og hjelper unge musikere med å utvikle seg musikalsk. De jobber for at barn og unge kan få opplæring og spille i orkester, og at barn og unge får mulighet til å påvirke sin egen organisasjon og utvikling. UNOF driver også NUSO – Norsk Ungdomssymfoniorkester, et nasjonalt symfoniorkester for ungdom mellom 13 og 20 år.
UNOF ønsket å være mer tilstede i hverdagen til medlemmene og samtidig øke kjennskapen til organisasjonen. De ville styrke den visuelle helheten og fremstå mer profesjonelle, samt være tiltalende og skape stolthet hos målgruppen. De trengte også gode verktøy/maler internt og for sine medlemmer.
Oppgave og løsning
I det klassiske segmentet er det ofte et seriøst og dramatisk uttrykk. I og med at målgruppen er barn og ungdom så ønsket vi å utfordre sjangeren og de etablerte tankene rundt klassisk musikk. Vi ble derfor enig med kunden om at den nye identiteten skulle formidle ungdommelighet, spilleglede, utvikling og inspirasjon. Det var også viktig at UNOF og NUSO fikk et enhetlig konsept og et gjenkjennbart visuelt uttrykk. Logoene som ble utviklet er basert på en åttendedelsnote der «notehaken» er et spirende blad – som vokser i takt med alder og organisasjon. Formspråket er rundt og varmt, både i typografi og med humoristiske illustrasjoner som springer ut fra logoene. Stiliserte notetegn er utviklet som tilleggselementer, og friske farger er tatt i bruk for å forsterke det energiske uttrykket.
I tillegg til den visuelle identiteten ble det utviklet ulike maler for plakater, brosjyrer, rollups og presentasjoner, samt merch til utdeling på landssamlinger. Både barn og unge medlemmer var delaktige i prosessen med å utvikle den nye identiteten, noe som var avgjørende for å få et samlende og godt resultat.
Orkesterfoto av Stian Green.