Blå Design

Norli Papir

2018, visuell identitet, designmanual, merkevarebygging


Bakgrunn
Norli ble eta­blert i 1890 som «Bog og Papir­handel Olaf Norli» og er i dag Nordens største tradi­sjonel­le bok­handel­kjede. Kunden ønsket å for­sterke Norli som vare­merke nasjo­nalt og lokalt i stør­re byer med nye butik­ker eller shop-­in-­shop butik­ker med et eget papir­handel-­konsept: «Norli Papir». Konseptet skulle ha fokus på siste trender innen papir, kontor- og gave­materiell, bygge videre på egen merke­vare, men samtidig stå i kontrast til det «tunge» og seriøse eksiste­rende ut­trykket. Norli trengte i den for­bindelse en ny visuell identi­tet til det nye konseptet.

Oppgave
Identi­teten skulle posisjo­neres mot papir­entusiaster og kreative som stil­ler krav til opp­levd kvalitet, design og skred­dersøm, med fokus på kvinner i alderen 25–50 år. En mål­gruppe som gjerne vil bli inspirert og over­rasket, og som er opptatt av miljø og bære­kraft. Interi­øret som ble ut­viklet hadde et tydelig nordisk og moderne preg – enkelt og hvitt kombi­nert med lyst tre – bevis­st valgt som en kontrast til det eksi­sterende mørke Norli-­interiøret. Viktige verdi­ord for utvik­lingen av identiteten var personlig­het/­hånd­verk, papir­lidenskap og skandi­navisk frisk­het. Identi­teten skulle også fungere som en nøytral base for mange ulike produkter og stilut­trykk, og være dynamisk i forhold til presen­tasjon av ulike produkter.

Løsning
Typo­grafien fra eksis­terende logo ble beholdt i navne­trekket «Norli» da det var viktig å styrke og bygge videre på merke­varen, samt beholde gjenkjen­nelighet. Vi utviklet en hånd­tegnet, personlig og signatur­aktig strek på navne­trekket «Papir» som en leken og sterk kontrast til den eksis­terende logoen. Sort ble definert som primær­farge for et tøf­fere og mer moderne ut­trykk, kombinert med hvitt og en frisk, lyseblå støtte­farge. Foto av papir­lek med ulik sym­metri og rene farge­flater ble definert som et visuelt hoved­element, som en måte å skape sterke og inspirerende frem­stil­linger av tid­løse produkter, nyheter og trender. Et grid­system basert på A-formatet ble utviklet til plakater og skilt. Norli-­ansatte kan med grid­systemet enkelt stifte sammen egne plakater i ulike formater med både natur­papir og hvitt papir, – et grep som også er med på å for­sterke følelsen av person­lighet/­hånd­verk og papir­lidenskap – i en tydelig, hel­hetlig og ren ramme.


Den visuel­le identi­teten med til­hørende elementer til butikk (plakater, skilt­system, vindus­utstil­ling, bekledning, poser, inn­pakning og elementer til sosiale medier) ble satt i system og fremstilt i en design­manual.