Element
2018, emballasjedesign, merkevarebygging
Bakgrunn
Comfort sin egen merkevare «Element» trengte ny mal og emballasjedesign. Produktserien består blant annet av toalettseter og dusjgarnityr. Disse produktene hadde ulik emballasjedesign, samt ulik logobruk, og fremsto som lite helhetlig. Mange av baderomsproduktene skulle også oppgraderes til et mer funksjonelt og moderne design, og det var viktig at den nye emballasjen formidlet dette.
Oppgave
Designet skulle fungere på mange ulike produkter, emballasjetyper og -størrelser, og måtte være forankret i en etablert designmanual, samt ha en tilhørighet til interiøret i deres butikker. Element-serien hadde flere ulike navn og kvalitetsnivåer på sine produkter. Vi så derfor et behov for å skape en mer forståelig produktserie ved å kategorisere produktene og spisse navnene. Mange av eskene hadde også plastvinduer som gjorde uttrykket mer «billig» enn nødvendig. Generelt var det et behov for å løfte kvalitetsuttrykket på emballasjen og merkevaren til et høyere nivå.
Løsning
For å få et helhetlig uttrykk på serien utviklet vi et fleksibelt grid som kunne overføres på mange ulike størrelser og produkttyper. En mørk gråtone ble valgt for et teknisk og elegant uttrykk, som også står i god kontrast til den røde logoen «Element». Comfort hadde nylig oppdatert butikkinteriøret der grå- og rødtoner var sentrale farger. Ved å beholde denne paletten på emballasjedesignet fikk vi også forsterket gjenkjenneligheten og merkevaren til deres egen produktserie. Store produktbilder ble satt som hovedfokus på emballasjen, og det ble utviklet «tags» med produktfordeler for en enkel, elegant og oversiktlig kommunikasjon. På sidene ble det designet ikoner til enkelte produktfordeler, i et rent og teknisk uttrykk. Alle disse grepene ble gjort for å styrke, tydeliggjøre og reposisjonere merkevaren.