Norli Papir
2018, visuell identitet, designmanual, merkevarebygging
Bakgrunn
Norli ble etablert i 1890 som «Bog og Papirhandel Olaf Norli» og er i dag Nordens største tradisjonelle bokhandelkjede. Kunden ønsket å forsterke Norli som varemerke nasjonalt og lokalt i større byer med nye butikker eller shop-in-shop butikker med et eget papirhandel-konsept: «Norli Papir». Konseptet skulle ha fokus på siste trender innen papir, kontor- og gavemateriell, bygge videre på egen merkevare, men samtidig stå i kontrast til det «tunge» og seriøse eksisterende uttrykket. Norli trengte i den forbindelse en ny visuell identitet til det nye konseptet.
Oppgave
Identiteten skulle posisjoneres mot papirentusiaster og kreative som stiller krav til opplevd kvalitet, design og skreddersøm, med fokus på kvinner i alderen 25–50 år. En målgruppe som gjerne vil bli inspirert og overrasket, og som er opptatt av miljø og bærekraft. Interiøret som ble utviklet hadde et tydelig nordisk og moderne preg – enkelt og hvitt kombinert med lyst tre – bevisst valgt som en kontrast til det eksisterende mørke Norli-interiøret. Viktige verdiord for utviklingen av identiteten var personlighet/håndverk, papirlidenskap og skandinavisk friskhet. Identiteten skulle også fungere som en nøytral base for mange ulike produkter og stiluttrykk, og være dynamisk i forhold til presentasjon av ulike produkter.
Løsning
Typografien fra eksisterende logo ble beholdt i navnetrekket «Norli» da det var viktig å styrke og bygge videre på merkevaren, samt beholde gjenkjennelighet. Vi utviklet en håndtegnet, personlig og signaturaktig strek på navnetrekket «Papir» som en leken og sterk kontrast til den eksisterende logoen. Sort ble definert som primærfarge for et tøffere og mer moderne uttrykk, kombinert med hvitt og en frisk, lyseblå støttefarge. Foto av papirlek med ulik symmetri og rene fargeflater ble definert som et visuelt hovedelement, som en måte å skape sterke og inspirerende fremstillinger av tidløse produkter, nyheter og trender. Et gridsystem basert på A-formatet ble utviklet til plakater og skilt. Norli-ansatte kan med gridsystemet enkelt stifte sammen egne plakater i ulike formater med både naturpapir og hvitt papir, – et grep som også er med på å forsterke følelsen av personlighet/håndverk og papirlidenskap – i en tydelig, helhetlig og ren ramme.
Den visuelle identiteten med tilhørende elementer til butikk (plakater, skiltsystem, vindusutstilling, bekledning, poser, innpakning og elementer til sosiale medier) ble satt i system og fremstilt i en designmanual.