Montessori Norge
2020, visuell identitet, redesign, redaksjonell design
Bakgrunn
Montessori Norge er en samlende medlemsorganisasjon for norske montessoriskoler, barnehager og andre interesserte. Per august 2020 er 91 montessoriskoler, 38 montessoribarnehager og 10 foreninger medlemmer i Montessori Norge. Målet med forbundet er å bidra til økt interesse for, og kunnskap om, montessoripedagogikk i Norge. Montessoripedagogikk har en mer helhetlig tilnærming til læring, og går enkelt sagt ut på å tilrettelegge for barnets iboende nysgjerrighet og læringsevne.
Oppgave
Montessori Norge kom til Blå Design for å få utviklet en visuell identitet med tilhørende maler. Den eksisterende logoen skulle beholdes. Montessori Norge ønsket at kommunikasjonen skulle fremstå mer profesjonell og gjennomarbeidet, samtidig som den skulle være lettere og mer effektivt å bruke og jobbe med. Målet med oppgaven var å gjøre det lettere å kommunisere tydelig og samtidig få større gjennomslagskraft, noe som kunne bidra til å styrke Montessoris omdømme og merkevare i Norge. En kommunikasjonsstrategi de utviklet sammen med Corporate Communications sier oppsummert: «Fra å være en ukjent og litt sær alternativ pedagogikk skal Montessori bli et spennende læringssyn, kjent for skoler og barnehager av høy kvalitet.»
Løsning
Det var et ønske om en ren estetikk som reflekterer Montessori, hvor man verdsetter det rene og ryddige. «Fremtidsrettet»,«forskningsbasert» og «bærekraftig» var viktige stikkord som skulle reflekteres i designet, og for å kommunisere dette ble trekanten, eller pilen, fra logoen tatt ut som et bærende element i designet. Den ble satt opp til å brukes på ulike måter og i ulike størrelser, og gir rom for variasjon med enkle grep, noe som var viktig for kunden da de selv skulle utvikle kommunikasjon og magasin etter at maler var ferdige. En fargepalett ble utviklet basert på en eksisterende palett, men med dusere versjoner for et mykere og friskt uttrykk. En grid med romslige marger og mye luft ble satt opp for å gjøre plass til store bilde-/ og illustrasjonsflater.
I tillegg til den visuelle identiteten ble det utviklet maler til brosjyrer, plakater, presentasjoner og merch. Montessori-magasinet ble deretter redesignet med utgangspunkt i den nye visuelle identiteten, og en omfattende læreplan ble designet og brukket om.