Klassisk tirsdag
2017, visuell identitet, webdesign, profileringsmateriell
Fire ulike, konkurrerende Oslo-baserte kammerorkestre ønsket å tiltrekke seg flere publikummere. I samarbeid med Dextra Musica kom de frem til at de ville gå sammen om et felles konserttilbud hvor alle aktørene var presentert – Klassisk tirsdag. Med et felles konserttilbud ønsket kammerorkestrene å stå sterkere, fremstå tydeligere og å kunne tilby mer tilgjengelig og enklere konsertinformasjon. – Som igjen skulle kunne generere flere publikummere på konsertene.
Utfordringen for Blå Design ble å skape en felles merkevare og identitet til Klassisk tirsdag som kunne gjenspeile det unike med konsertene, orkestrenes kvalitet og konsertenes stemning. Tilbudets logo skulle også fungere på hver av aktørenes eget materiell med deres egne identiteter. Vi skulle henvende oss til målgruppen «kultur- og musikkinteresserte i alle aldre», samt beholde det eksisterende kjernepublikumet på 50+. I tillegg var det et ønske om å kunne tiltrekke seg unge voksne og turister i Oslo.
«Klassisk musikk av verdensklasse i et intimt og tett konsertformat».
Payoff, designstrategi og visuell identitet ble utviklet av Blå Design. «Tett på musikken» ble raskt en definerende setning i arbeidet, både for det visuelle og som hovedkommunikasjon. En setning som formidler det unike med konsertene, at de finner sted i formelle og uformelle små scener, og man kan ofte sitte helt tett opp mot artistene. Navnet «Klassisk tirsdag» ble etablert i samarbeid med aktørene. – Et navn som tydeliggjør tilbudet og gjør det enkelt for publikummere å huske den fastsatte konsertdagen.
Vi ønsket å få frem «tett på musikken» og det bevegende og følelsesmessige inntrykket en klassisk konsert kan gi – og utviklet derfor en egen levende og kontrastfylt illustrasjonsstrek til identitetens logo og hovedelementer. Vi ønsket samtidig å differensiere konseptet i deres egen sjanger, som bestod av mye mørke farger, og valgte derfor en lett og frisk lyseblå hovedfarge med en temperamentsfull rød strek i kontrast. Illustrasjonene blir brukt som bærende element fremfor bilder for å skape en tydelig differensiering og samtidig for å skape en sterk helhet og merkevare. Illustrasjonene gjør det også lettere å forene de fire ulike aktørene og deres egne identiteter under ett visuelt språk. En «stempel-versjon» av logoen ble også utviklet som et sort klistremerke, som de ulike aktørene kan bruke på eget materiell.
Visuell identitet inkludert nettside, plakater, flyers, animasjon, klistremerker og rollups har til nå blitt utviklet.
Foto: Solveig Knutsen
Musikk i animasjon: Soon-Mi Chung og Oslo Camerata