Norli
2023, visuell identitet, redesign, designmanual, merkevarebygging, butikk- og profileringsmateriell
Bakgrunn
Norli ble grunnlagt i 1890 som «Bog og Papirhandel Olaf Norli», og er i dag den største tradisjonelle bokhandelkjeden i Norden. Kjent for sin gode service – og det største utvalget. De har i dag 190 butikker, og kundeklubben Norli Pluss har passert 820.000 medlemmer. Norli er i vekst, leverer gode resultater og har høy kundetilfredshet.
Norli er faktisk en av verdens beste bokhandlere, og Norlis butikk i Universitetsgata i Oslo var en av tre nominerte til å motta prisen for beste internasjonale bokhandel hos London Book Fair 2022.
Norli har en godt etablert målgruppe på 60 +, som er storlesere av bøker, men ser at de har en del å gå på for å tiltrekke seg det yngre markedet. En del opplever Norli som en litt traust og gammeldags bokhandel, og tenker at de kun kan bøker.
Norli ønsket bistand til å lage en sterk, gjenkjennelig og samlet visuell identitet – som samtidig klarte å formidle deres unike historie og konkurransefortrinn.
Oppgave og løsning
Etter en grundig analyse av merkevaren og deres konkurrenter fikk vi at vi måtte ta en real opprydning i deres visuelle kommunikasjon. Vår oppgave ble i hovedsak å samle uttrykket og skape en mer moderne identitet, samt få frem «gode tilbud og priser» på en ryddig og oversiktlig måte. Deres historie måtte også få mer plass – det ekte og autentiske Norli måtte opp og frem.
Mange av Norlis butikker hadde gjennomgått et redesign av interiøret og fremsto som friskere og mer autentiske – med innbydende, høye bokhyller med stiger. Et grep som tar Norli på rett vei, men den visuelle identiteten hang etter. Designet og kommunikasjonen var generelt veldig sprikende, uten noen konsekvente grep i form av typografi, farger eller stiler. Uttrykket opplevdes som rotete, uoversiktlig og lite tydelig – deres historie, kunnskap og produkt kom rett og slett ikke til sin rett.
«Hoved-DNAet» til Norli (logo og hovedfarge) måtte være gjenkjennelig da merkevaren var godt etablert med en høy kundetilfredshet og lojalitet. Vi landet derfor på å modernisere logo/navnetrekket med små grep, og samtidig fjerne den ovale formen bak, da denne var både utdatert og overflødig.
Logoen er redesignet med tanke på å ivareta gjenkjenneligheten fra tidligere, og optimalisert. Blyversjonen av fonten Caslon er brukt som utgangspunkt – for et rundt og vennlig uttrykk. Enkelte detaljer fra tidligere logo er videreført for å gjøre logoen mer individuell og distinkt. Kontrasten er optimalisert, slik at den skal fungere godt både i store og små størrelser. Logo er tegnet for hånd av Skriftkompaniet.
En logo med undertittel brukes der det er hensiktsmessig, og helst så mye som mulig. «Siden 1890» er en viktig del av Norlis historie, og forsterker og underbygger imaget som den ledende og autentiske bokhandelen. Det gir en følelse av soliditet og tradisjon som er verdifull for å bygge merkevaren. Vi foreslo også en logoversjon med symbol. Den kan f.eks. settes på hovedelementer som poser og innpakningspapir, og videre kan symbolet brukes alene som et dekorativt element. Dette gir en økt kvalitetsfølelse og tilfører det ekstra tradisjonsrike preget som Norli er kjent for.
En freshere fargepalett, samt strammere og renere typografi ble etablert som byggestener i identiteten. «Futura» er valgt som hovedfont på grunn av dens moderne, allsidige og lett gjenkjennelige sans-serif design, som gir en klar og tydelig kommunikasjon. Den geometriske formen gjør at den passer godt til forskjellige medier, og bidrar til en tidløs og karakteristisk visuell identitet.
Vi så at plakater og skilting burde oppleves som en «pause» i den visuelle støyen i butikkene, og utformet disse med renere og roligere design. Dette resulterte i at de ble mer fremhevet og at informasjon og priser kom bedre frem. Vi ønsket at all kommunikasjon i butikk skulle spille på lag, side om side, og ikke konkurrere med hverandre.
Alt fra hovedelementene som logo, farger og typografi, til andre eksponeringsflater som plakater, poser og sosiale medier, er blitt redesignet og forankret i en designmanual.